Grædemuren

Jeg måtte selvfølgelig en tur forbi Grædemuren, hvor jeg ligesom så mange andre anbragte en lille seddel.


Det er forresten helt grotesk at se hvordan såvel israelske soldater, som civile israelere går svært bevæbnede rundt i gaderne.Dette fremgår både af billedet øverst hvor soldaten beder til sin gud med sin M-16 ved sin side, og af civilisten på billedet herunder der også er tungt bevæbnet.

Den gamle bydel af Al Quds har israelerne besat i 1967, hvilket ifølge FN og international ret er ulovligt. Ingen såkaldt vestlige demokratier gør dog desværre ikke en indsats for at disse brud på folkeretten får en ende. Tværtimod støttes Israel, som er USAs største modtager af udlandshjælp, med 4 milliarder dollars årligt af USA og for nogenlunde det samme beløb i våben. Penge og våben der anvendes til apartheidmuren, ulovlige bosættelser og drab og undertrykkelse af den palæstinensiske befolkning. Ved de seneste bombninger af Gaza var 2/3 civile ofre heraf næsten halvdelen børn under seksten. Danmark støtter ligesom resten af EU Israel ved samhandel, og manglende afstandstagen fra Israels inhumane behandling af palæstinenserne, og ulovlige besættelse og kolonialisering af landet.

~ af John Kragenskjold på juli 3, 2009.

8 kommentarer to “Grædemuren”

  1. I morgen går turen til Rahmalla, Palæstinas regeringsby, hvor jeg skal have noget ikke-voldelig aktivisttræning, inden jeg skal ud på opgaver.

  2. Når du kan bryde grænser ka’ jeg også. Var en tur på “Staden” forleden aften. Jeg fik klappet en masse dejlige hunde og alt åndede fred og ro. Det er måske nok et “alternativt” samfund, men super hyggeligt. Det ser ikke ud til at være meget bedre eller værre end det samfund der omgiver Christiania.

    Live and let live. Næste gang glæder jeg mig til at smage det “lokale” køkken.

    Fortsat god tur, jeg ser frem til læsningen af din beretning.

    Venlig hilsen,
    Dan

    Svar:
    Hej Dan

    Jeg skulle jo have været hjemme, så du kunne have fået en guidet tur. Det må så blive næste gang, når du skal smage det lokale køkken – vi har faktisk en glimrende vegetarrestaurent, som jeg gerne slæber dig hen til 😉

    Bedste hilsener
    John

  3. Ved nærmere eftertanke bør jeg nok tilføje et krisent kors til det nye flag, selvom de kristne er en minoritet, sammenlignet med antallet af jøder og muslimer.

  4. Jeg så i går, at Leonard Cohen også kommer til Rahmalla senere på året, så du er i godt selskab 😉

  5. Et ok flag, nå ja den sorte farve ville jeg umidelbart fravælge, men på den anden side har sort en positiv klang i de områder.

    Det er ikke fordi det er en negativ farve ellers, jeg har malet lidt olie på lærred i sort hvid grå nuancer så jo ok du kan jo sende det til dem 😉

    Cheers og fortsat god kamp for fred og samværd mellem folk 😉

    Cheers B:o)

    Svar:
    Nu er sort jo en del af det palæstinensiske flag, så det kan man jo ikke bare lave om på.

    Tak for opbakningen 😉

  6. PS kan i ikke sørge for en slags sløjfer i den anledning, jeg sætter gerne en på den anden side af min bil og jeg er absplut ikke sarkatisk, tværtimod selv om du ikke forstår min 1. sløjfe :mrgreen:

    Cheers nock ein mall B:o)

  7. Fuck. Sarkastisk 😆

  8. Hej John, jeg håber at alt er vel og glæder mig til fortsættelsen af din beretning. Er der noget nyt om besætningen på skibet med symbolsk nødhjælp til Gaza? Eller er det ikke noget pressen beskæftiger sig med?

    Svar:
    Alt er vel tak 😉
    Jeg har ikke fået læst så meget presse, men i går mødte jeg faktisk Lubna, en palæstinensisk/israelsk kvinde der var ombord på båden, noget jeg skriver mere om når jeg finder tid.

Skriv en kommentar