Det er børn som disse, der dagligt udsættes for israelske overgreb og krigsforbrydelser

3 børn bosiddende i flygtningelejren Dheishe, hvor familien har boet siden 1948, efter at være fordrevet af israelerne.

En pige der kommer på Karama, i flygtningelejren Deheishe uden for Betlehem, som er et socialt projekt for børn, unge og kvinder.

Karamas børn og unge danser traditionelle palæstinensiske danse, til ære for de udenlandske frivillige, der lægger stor energi i projektet.

En amerikansk frivillig underviser børnene i engelsk. Det skal tilføjes at børnene har ferie fra skolen, og frivilligt kommer for at øge deres engelskkundskaber.

Jeg fik ikke lige styr på hvad der undervises i på dette foto.

Skak og backgammon spilles af både børn og ældre i Palæstina.

Da jeg ikke kunne finde jonglørbolde måtte vi selv fremstille dem af balloner vi fyldte med ris.

Flere af de unge lærte at jonglerer, og én af dem er faktisk meget bedre end jeg er.

Her spiller de en slags dødbold jeg vil lære mine elever, når skolen starter igen.

Overalt i lejren, såvel hjemme hos folk som på murene i gaderne ses billeder af martyrer, altså stenkastende børn og unge, der er blevet dræbt af  israelske soldater.

Børn fra Hebron, aktionerer for at købe lokale varer.

Børnene fra den familie i Doha, hvor jeg boede i en uges tid.

Ja, de er sgu nogle farlige terrorister de palæstinensere. Jeg tror israelerne skulle tage at se sig i spejlet, og tænke på at når de peger med én finger af andre, peger de med tre fingre på sig selv. Det har vist desværre lange udsigter.

~ af John Kragenskjold på juli 15, 2009.

31 kommentarer to “Det er børn som disse, der dagligt udsættes for israelske overgreb og krigsforbrydelser”

  1. Alle politikere med udenrigspolitisk beslutningskompetence skulle tvangsindlægges til en rundtur som din, i verdens brændpunkter.

    Så kan de se de mennesker i øjnene, som deres beslutninger angår, – måske ville det fremme anstændigheden en smule.

    Svar:
    Ja, der burde ikke være forskel i tilgangen til Israel, og Sydafrika under apartheidstyret. Selv dette regime havde vores politikere svært ved at tage afstand fra. Var det forresten ikke vores nuværende justitsminister Brian Mikkelsen der modtog betalt ferieophold fra apartheidstyret? Fatter virkelig ikke hvad der får de danske vælgere til, igen og igen, at stemme på den slags lommefascister.

  2. Hvor ser det godt ud!
    Savner dig og alle de dejlige børn 🙂

    Svar:
    Jeg er heller ikke meget for, at jeg skal hjem i morgen – selvom jeg også savner dig 😉

  3. Jeg må indrømme, at det er forfærdeligt at høre om de mange israelske selvmordsbombere, hvor det, for det meste går ud over uskyldige kvinder og børn, og man hører jo daglig, om de mange selvmordsbombere, der har sneget sig ind i f.eks. Irak, hvor tusinder af uskyldige er blevet ofre.

    Svar:
    PJ
    Du bliver jo nødt til at se hvad der ligger bag disse angreb. Israel har jo selv dannet grobund for de frustrationer der får folk ud i afmagtshandlinger, som selvmordsangrebene er. Den daglige diskrimination, chikane, husødelæggelser osv. I den flygtningelejr jeg boede i var der stort set ikke et hjem uden et billede af et eller flere børn familien havde miste, fordi israelerne dræber stenkastende børn.

    Selvmordsangrebene mod civile, startede iøvrigt først efter en israelsk bosætter i Hebron dræbte 36 bedende muslimer i en moske, og sårede over 300 andre ved samme lejlighed. Ham har bosætterne nu rejst et mindemærke for? Fatter ikke du kan forsvarer den slags.

  4. Hva’ satan John!! Sidder du stadig og fiser den af nede i Kanaaens land og Mamrelund??
    Nu har jeg endnu engang været på besøg i staden, uden du var hjemme- skuffende, meget skuffende 😉

    Svar:
    Jeg er netop vendt hjem, og du er som sagt meget velkommen.

    Det er sgu lidt at et kulturchok at komme tilbage til et København fyldt med stangstive mennesker. Der var faktisk en bedre stemning i den flygtningelejr jeg kom fra, hvor jeg, hvor utroligt det end lyder, følte mig mere sikker end her. Undtaget den anden aften hvor israelske helikoptere cirkurlerede over lejren, og strømmen afbrudt, mens israelerne fortog anholdelser i lejren.

  5. Sammme indlæg på avisen.dk er læst 578 gange, og har fået 78 kommenterer – sådan var EB-bloggen også engang.

    Det er dog helt utroligt, hvordan min humane fremstilling af palæstinenserne, har fået folk helt op i det røde felt.

    http://avisen.dk/blogs/psykoempaten/det-er-boern-som-disse-der-dagligt-udsaettes-for-isra_22742.aspx

  6. Det var sgu lidt af et kulturchok, at vende hjem i aftes, til et København fyldt med stangstive mennesker, og hvor ingen tilfældige mennesker var imødekommende.

    Det var dog dejligt at se de letpåklædte piger igen, selvom mange af de palæstinensiske piger er meget smukke.

  7. Børnene på det nederste billede, er fra et ægtepar, hvor moderen har et blåt id-kort, hvilket betyder hun kan rejse til jerusalem, hvor hendes familie bor. Faderen har et grønt id-kort, der bevirker han ikke kan få adgang til Jerusalem.
    Opdager de israelske myndigheder, at familien bor sammen på Vestbredden vil hendes blå id-kort blive indraget, hvilket ville bevirke at hun ikke længere kan besøge sin egen familie.

    Endnu en metode Israel bruger i sit forsøg på en etnisk udrensning af Jerusalem.

  8. Hvad er forskellen på om Israel bomber et par huse eller om palæstinenserne sprænger en skolebus i luften.

    Svar:
    Forskellen er at Israel, via sin racistiske og fascistiske politik, selv har givet næring til de afmagtshandlinger der til tider ender i selvmordsangreb. Og det er jo ligemeget om palæstinenserne bortfører en soldat, eller om de sprænger civile i luften – Israel kalder jo det hele for terrorisme alligevel.

    Det israelske angreb på Libanon i 2006 med næsten 1000 civile ofre, var fx afledt af, at Hizbollah dræbte og tilfangetog et par israelske soldater.
    http://da.wikipedia.org/wiki/Libanon-krigen_2006

    Israelerne er de virkelige terrorister. Apartheidmuren, den etniske udrensning af Jerusalem, administrative fængslinger, vilkårlige anholdelser, husødelæggelser, mord på politiske palæstinensiske ledere, massemord på kvinder og børn, brug af civile som skjold i deres ulovlige krige, ydmygende overgreb ved checkpoints på palæstinensisk jord, fjernelse af livsgrundlag ved indragelse af palæstinensisk jord, og fældning af oliventræer er blot nogle eksempler på hvad der leder til den såkaldte terrorisme fra palæstinensisk side.

    Jeg synes du skulle åbne dine øjne, og ikke bare ligge under for den ensidige israelske propaganda.

    Men du er nok ligeglad med mit svar, da din kommentar vel bare er til for, at aflede debatten.

  9. Hej John, velkommen hjem. Inspireret af dine tiltag, pakkede jeg min bil og tog en tur igennem det gamle Østeuropa. Jeg besøgte flere KZlejre og prøvede at indsnuse atmosfæren i de små landsbyer. Det blev til 5000 km på kryds og tværs og mange spændende samtaler med “de indfødte”. Tak for dine rejsebeskrivelser det har været spændende at følge dine betragtninger vedr.palæstinenserne – for balancens skyld ville det være interessant at vide hvad din mening set med israelske øjne er. Hvad med en tur til Israel næste gang?

    Svar:
    Glæder mig at mine skriverier har været til glæde for dig, tak 😉
    Jeg har selv besøgt en kz-lejr, og da jeg landede i Tel Aviv og boede et par dage i Al-Quds (Jerusalem) inden jeg tog videre til Vestbredden, er Israel derved også besøgt. Jeg har desuden bekendte i Israel, som jeg ofte har debatteret situationen med. Se også svaret til Tagkatten herunder.

  10. Det er ikke hos sine venner, man møder kritik – den får man fra sine opponenter, så hvis du vil forstå dem, kunne du jo prøve at besøge dem, og høre deres version.

    Rejste du for at blive bekræftet, eller for at forsøge at forstå begge sider i konflikten?

    Bortset fra det, så håber jeg du havde en oplevelsesrig tur – billeder og beretning tyder jo på det.

    Svar:
    Jeg er vokset op med jødernes lidelseshistorie, romantiserende zionistisk propaganda, og vestens kollektive skyldfølelse. Jeg har læst Leon Uris Exodus som barn, og havde dengang stor sympati for det jødiske folk. Senere har jeg læst Golda Meirs erindringer, David Ben-Gurions selvbiografi, Moshe Dayan om 6-dages krigen, Netanyahu om den såkaldte kamp mod terror, og talt med mange zionistiske og ikke-zionistiske jøder. Det er vist ikke den side af konflikten, der har problemer med at blive belyst i de vestlige medier. Man skal tværtimod være meget opsøgende og kritisk, hvis man vil have en dybere forståelse for situationen – måske du skulle prøve det, fremfor at ligge under for din ukritiske børnelærdom!

    Tak, turen var meget berigende – og jeg synes du selv skulle udfordre dine ensidige holdninger, med en tur til de palæstinensiske områder, og nej, en tur gennem Betlehem i en turistbus er ikke godt nok.

  11. Hej John.
    Velkommen hjem, det har været en fornøjelse at følge dig via bloggen.
    God sommer
    Lizzy.

    Svar:
    Tak Lizzy.
    Der kommer meget mere når jeg får mine billeder, som jeg har måtte sende hjem, da den israelske totalitærisme ikke tillader turister, at have relationer til palæstinensere. Man risikerer ihvertfald, at blive nægtet fremtidig adgang til landet, hvilket jeg helst ikke vil blive udsat for, da jeg har fået rigtig gode venner, jeg ønsker at besøge igen.

  12. Det var dog kreativt at bruge balloner med ris i til jonglørbolde, nød lærer de nøgne at spinde 😉

    Svar:
    Ja, og det var en fornøjelse at præsentere forslag til aktiviteter for de palæstinensiske børn/unge, da de var både imødekommende og entusiastiske uanset hvad man foreslog, til forskel fra mine egne forkælede elever, der er tværer, næsten ligemeget hvad de bliver tilbudt.

  13. #3
    Hvor er det dog befriende at høre, at det alene er den ene part, der laver alt lortet, men jeg har da selvfølgelig bemærket, at samtlige koranlæsere er engle.

    Svar:
    Se, der skulle ikke mere til, før dine argumenter slap op. Har du overvejet at tage din stilling op til revision?

    #4
    Hvis det er så forfærdeligt at komme tilbage hertil, hvorfor sparede du så ikke pengen og nøjedes med en enkeltbillet?

    Svar:
    Fordi så ville jeg overlade den totale styring af denne region, til inhumane, uintelligente, selvfede og snævertsynede svin som dig.

  14. #3, det lyder ikke til at du kender alt for meget til menneskelige mekanismer, men nu skal jeg belære dig lidt om dem, når du nu savner viden derom.

    Det er sådan at mennesker der bliver undertrykt til sidst får nok. Den først kendte selvmordsterrorist var jøden Samson, ham med det lange hår. Han var stærk og væltede nogle søjler, i et hus, der må have været meget dårligt konstrueret, hvorved huset faldt sammen og dræbte Samson selv plus 3000 filistre, som undertrykte Israel på daværende tidspunkt.

    Det er også sådan at Israel nu undertrykker palæstinenserne, sådan at de nu laver selvmordsbomber.

    Sværere er mekanismen sådan set ikke, og nu ved du så, hvordan den virker i praksis 😉

    Svar:
    Jeg tvivler på, at selv den mest forsimplede retorik går ind hos PJ. Han vil jo ikke se andre sider, end den han har taget stilling for.

  15. #13
    Der vil da vøre meget mere behov for din ensidige “ekspertise” i f.eks. Iran, for du må da ned for at hjølpe præstediktaturet, så rejs du endelig, for forholdene her i landet er kun forværret med importen af “kulturberigere” med religionsvanvid

    Svar:
    Og det bidrager til debatten med? PJ kan du virkelig ikke selv se, at du er et intolerant fascistoidt menneske.

  16. Nej jeg er ikke ligglad med dit svar havde jeg været det hacde jeg ikke skrevet noget her.
    Israelerne er noget brutale ind i mellem, og det med at bruge civile som skjold det gør palæstinenserne jo osse når de affyre deres raketter fra almindelig beboelse.
    Så i mine øjne synes jeg ikke rigtig den ene part har noget at bklage sig over da ingen af dem over holder nogen regler overhovedet.

    Svar:
    Jeg antager det er Gaza-striben og Hamas du hentyder til, når du omtaler de affyrede raketter.

    Det er selvfølgelig ikke at sammenligne, at tvinge palæstinensiske børn til at virke som skjold for en militært israelsk angreb, og at nogle ineffektive raketter affyres fra beboelsesejendomme. Det grimme her er, at israelerne føler sig berettiget til at bombe ejendommen, hvilket ville svare til, at man sprang en børnehave i luften, hvis en sindsforvirret person havde skudt fra denne. Men det synes du måske er helt ok?

  17. Det gik lidt stærkt med at skrive den sidste kommentar, der er nogle stave fejl.

    Svar:
    Det er ikke stavefejlene der forvirrer dit budskab, det er derimod manglen på medmenneskelighed, og forståelse for det palæstinensiske folk.

  18. Jeg har hverken forståelse for den ene eller den anden part i den konflikt der.
    Det jeg prøver at sige er at for mig er det lige så forkert det Iraelerne gør som det palæstinenserne gør, for mig er de lige gode om det og så længe den ene part bliver ved vil den anden komme med hævnaktioner, den konflikt stopper aldrig.

  19. Og der er altid mindst 2 sider af en konflikt, man kan så vælge side og kun se den fra den ene.
    Jeg synes da at det er synd for de børn i gaza, men jeg synes osse at det er synd for de Israelske børn der bliver sprængt i deres skolebus.

    Svar:
    Jeg kan ikke finde en pålidelig kilde, som omtaler bare ét palæstinensisk selvmordsangreb på en skolebus. Kan du, eller er det igen et udokumenteret postulat uden hold i virkeligheden, der bare skal give palæstinenserne er inhumant ansigt?

    Glæder mig du også har syn for de palæstinensiske lidelser.

  20. Det er fandeme for ærgerligt at man øjeblikkeligt associerer brugen af det danske flag og billedet af Holger Danske med de ubegavede DF’ere og danske nynazister. De svin voldtager dagligt vores nationalsymboler. Hold jeres fedtede fingre og klamme grabber for jer selv!

    Svar:
    Jeg mener nu tiden er løbet fra nationalsymbolerne, så for min skyld må de gerne beholde dem. Ubegavede kan vi dog godt enes om at de er 😉

  21. Skolebus eller markedsplads er for mig et fedt.

    Svar:
    Tænkte nok at du ikke gik så meget op i fakta – det er bare ikke særlig befordrende for en udviklende debat.

  22. #15
    Jeg kan kun se, at du er enøjet, og ikke er i stand til at se, at fejlene findes i kigelige og store mængder på begge sider siden du kun fremhæver staklerne på Vestbredde og i Gaza, og fuldstændig overser de tilsvarende stakler i Irak og lignende steder, der er bragt i deres forfærdelige situation af muslimske terrorister.
    Jeg ser, til forskel fra dig, de kedelige overgreb fra begge sider.

    Svar:
    Jeg har skam øjnene åbne. Det handler ikke muslimske terrorister, men om en amerikansk/vestlig terrorisisk besættelse af Irak, med olie som mål, som nogle irakere gør modstand imod.

    Men nu handler dette indlæg om, at vise palæstinenserne fra en menneskelig side, fremfor for det fortegnede billede der fremstilles i medierne.

    Dit blinde had til muslimer, gør dig blind for de dybere perspektiver. Men du vågner forhåbentlig op en dag.

  23. Det er da befordrerne uanset om det er det ene eller det andet er det da en masse uskyldige der ryger i luften.

    Svar:
    Jeg tror du er endt i en retorisk blindgyde.

    Hvis man påstår, at skolebusser sprænges i luften, burde det have hold i virkeligheden, hvilket dit postulat ikke havde. Og når det ikke har, fremstår du som en propagandist, hvilket jo ej heller er helt forkert.

  24. #22
    Selvfølgelig handler det ikke om muslimske terorister, for de gør jo, i dit ene øje, intet forkert, men om hele den grusomme vestlige verden, der er åh så onde.
    Tror du, at nogen tager dig alvorlig med den indstilling?

    Svar:
    Det er jo netop det der er din opgave, som min inhumane og diskriminerende modpart, at få mig til at fremstå på en måde, så ingen tager mig alvorligt. Det vil sige at du burde tilbagevise mine virkelighedsnære faktuelle synspunkter, med dine virkelighedsfjerne og knap så substantielle holdninger. Hvordan synes du det går med det?

  25. Hej John jeg nød at se dine billeder. Jeg synes på en eller anden måde at de giver lidt håb. Jeg synes det er en flot indsats du gjort, ved at tage ned og hjælpe.

    Konflikten vil jeg slet ikke tage stilling til, men jeg håber at der på et tidspunkt kan findes en varig løsning, som alle parter kan leve med.

    Svar:
    Tak P-bjørn.

    Jeg har mange flere billeder, og historier, men da jeg måtte sende billederne hjem til Danmark med posten, for at undgå problemer med de totalitærer israelere, må i, og jeg, desværre vente lidt på dem. Nogle af billederne har jeg uploadet til en vens ftp-server, men han er desværre på ferie, så dem kan jeg ikke få adgang til før i morgen.

  26. John du har skrevet nogle rigtige og gode indlæg om dit besøg hos palæstinenserne. Og som jeg ofte har sagt før- der er bestemt mange og store skønhedspletter i Israelernes forsvar af deres land. Det kan være svært at tage stilling i denne konflikt, men jeg har kigget i mine underbukser og der ligner jeg sgu en jøde ;-)- så jeg må skuffe dig og sige at jeg overvejende er pro- israelsk

    Svar:
    Tak Valde. Man behøver ikke være pro-israelsk og zionistisk bare fordi man er jøde. Der er skam masser af søde, intelligente og fornuftige jøder rundt omkring i verden. Naomi Klein og Karl Marx er fx meget humane og dybsindige.

  27. #22
    Dine billeder er virkelighedsnøre, men din kæmpefejl er, at du helt glemmer billeder fra den anden part, der er fuldt ud lige så umenneskelige, og som er forårsaget af dem, som du åbenbart sympatiserer med.
    Forskellen på os to er, at jeg kan se urimelighederne og grusomhederne fra begge sider, hvorimod du kun ser det enøjet.

    Svar:
    Jeg ser skam begge sider, men jeg mener ikke de israelske “herligheder” behøver yderligere taletid, da det ikke er deres synspunkter der mangler i det vestlige mediebillede.

    Så jeg synes du skulle fortælle lidt om de grusomheder israelerne udøver? Hvis det er noget du virkelig ved noget om.

  28. #22
    Til forskel fra dig, forherliger jeg ikke den ene part , men mener, at begge parter laver en bunke ligelig fordelt gang lort, og i den forbindelse mangler jeg at høre dit mishag og fordømmelse af muslimske selvmordsbombere, der i allerhøjeste grad rammer uskyldige

    • Hvorfor skulle jeg fordømme selvmordsbombere? Det er en handling foretaget i afmagt. Jeg undre mig mere over hvofor der ikke er flere, når jeg tænker på den umenneskelige behandling palæstinenserne udsættes for af israelere.
      Israel er et kolonialistisk religionsfascistisk apartheidregime uden nogen form for eksistensberettigelse.

      One Palestine for all!

  29. John, jeg er ret begejstret for den måde du forsøger at nuancere debatten på. Hvor er det skønt med de livsbekræftende billeder af glade unger på trods af de forhold de må leve under. Det er rart at se under facaden og vide at det ikke er fanatiske muslimer alle sammen. Det giver et eller andet sted håb for fremtiden. Det er rart med focus på den generation der skal forme fremtiden i det område, og som samtidig er den gruppe som man hører alt for lidt om i medierne….. Nemlig børnene og de unge.

  30. Jeg synes Skjold har fat i det helt rigtige her. Og derudover har de børn og unge vi ser på billederne ikke andel i eller skyld for det der tidligere er sket.

    Jeg ser ikke en terrorist i disse børn, men skaber verdenssamfundet ikke ordentlige forhold på lang sigt, bliver de måske til det vi ser som terrorister, men frihedskæmpere hjemme !!

Skriv en kommentar